Про роботу щодо створення безпечного освiтнього середовища
Довідка про створення безпечного освітнього середовища
в закладі освіти
У 2024/2025 навчальному році одним із пріоритетних напрямків освітньої діяльності Миколаївського ліцею є безпека учасників освітнього процесу, створення безпечних умов для навчання здобувачів освіти в умовах правового режиму воєнного стану та психологічна допомога учасникам освітнього процесу.
У закладі функціонують два найпростіших укриття для 230 осіб, напрямок руху до яких позначений показчиками «Укриття».
До початку навчального року була проведена робота з облаштування укриття відповідно до наказу МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 липня 2018 р. за № 879/32331.
Було виконано ремонтні роботи. Проведена гідроізоляція будівлі, влаштований навіс над вхідними дверима. Придбані меблі (столи, стільці, шафи для зберігання запасів їжі та посуду).
Утримання та експлуатація споруди подвійного призначення (найпростішого укриття) здійснюється з урахуванням загальних вимог до утримання та експлуатації фонду захисних споруд і забезпечує можливість безперервного перебування в ньому 30 чоловік впродовж 48 годин.
З цією метою найпростіше укриття забезпечене:
місцями для сидіння (лежання) – лавками (8 шт.), стільцями (10 шт.);
ємностями з питною (з розрахунку 2 л на добу на одну особу) – 120 л, технічною водою – 120 л;
контейнерами для зберігання продуктів харчування- 5 шт.;
виносними баками, що щільно закриваються, для нечистот – 2 шт.;
резервним штучним освітленням – електричні ліхтарі, свічки;
первинними засобами пожежогасіння – обладнано протипожежний щит відповідно до вимог;
засобами надання медичної допомоги (аптечка медична – 1 шт.);
засобами зв’язку і оповіщення – радіоприймач;
шанцевим інструментом (лопата штикова та совкова, лом, сокира, пилка-ножівка по дереву, по металу.
Шляхи евакуації утримуються відповідно до вимог. Було оглянуто коридори, сходові клітини, навчальні приміщення та прибрано всі предмети, які можуть стати перешкодою при евакуації та стати джерелом травмування. На сходових клітинах нанесено контрастне маркування на першій та останній сходинці та на перилах. Запасні виходи вільні та доступні.
На кожному поверсі розміщено план евакуації. Відпрацювання навчальної евакуації проводиться двічі на рік. Розроблено Алгоритми дій працівників та здобувачів освіти під час евакуації, протоколи безпеки для здобувачів освіти різних вікових категорій. Проведена робота з батьками щодо ознайомлення з можливою евакуацією, протоколами безпеки, необхідністю контролю за вмістом дитячого наплічника. Інформація розміщена на сайті закладу.
У ліцеї проводиться робота з антибулінгової політики відповідно до Плану заходів. Адаптаційні заходи проводяться відповідно до Комплексного плану.
Облаштовано клас безпеки з метою посилення профілактичної роботи з питань безпеки життєдіяльності здобувачів освіти. До 01.09.2024 клас поповнений новими дидактичними матеріаламию
Проведено заходи щодо мінної безпеки та домедичної допомоги, як з учнями, так і з працівниками закладу.
Питання створення безпечного освітнього середовища розглядалися:
- на засіданні педагогічної ради ( протокол від 30.08.2024 №1);
- на нараді при директорові ( протокол від 30.08.2024 №1);
- на загальношкільних батьківських зборах (протокол від 04.09.2024 №1);
- на класних батьківських зборах у вересні 2024 року.
Освітній процес організований відповідно до Освітньої програми, схваленої на засідання педагогічної ради 30.08.2024 р.( протокол №1), річного плану роботи, розкладу навчальних занять та у відповідності до календарно-тематичного планування педагогічних працівників. З 01.09.2024 року організовано дистанційне навчання для учнів 1-11 класів на виконання рішення Ради оборони Сумської області від 29.08.2024, рішення позачергового виконавчого комітету Миколаївської сільської ради від 30.08.2024 №448, наказу відділу освіти, молоді та спорту Миколаївської сільської ради від 30.08.2024 №107-ОД «Про організований початок 2024/2025 н.р. в закладах освіти Миколаївської сільської ради в умовах воєнного стану». Для вихованців дошкільного підрозділу організовано освітній процес у змішаній формі, поєднуючи роботу чергових груп з короткотривалим перебуванням дітей у закладі та дистанційну форму здобуття освіти (Наказ по закладу від 30.08.2024 №100-од «Про організований початок 2024/2025 навчального року у закладі в умовах воєнного стану». Алгоритм дій Миколаївського ліцею Миколаївської сільської ради щодо організації дистанційної форми навчання в умовах воєнного стану у 2024/2025 н.р., затверджений наказом по закладу освіти від 31.08.2022 №53-од. У Алгоритмі детально прописано графік проведення уроків, тривалість яких у синхронному режимі відповідає вимогам Санітарного регламенту.
На виконання законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус», з метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти у закладі оформлені всі дозвільні документи для забезпечення організованого безпечного, регулярного і безоплатного перевезення 52 учні вихованці дошкільного підрозділу та 5 педагогічних працівників, які проживають у селах Капітанівка, Кекине, Софіївка, Склярівка, Вербове, Спаське, Яструбине до місця навчання, роботи та у зворотному напрямку шкільним автобусом. 2 педагогічні працівники підвозяться маршрутним автобусом із м. Суми безкоштовно за рахунок бюджету сільської ради. Підвезення учнів та вихованців до закладу освіти здійснюється двома шкільними автобусами. На початку навчального року відповідальними особами розроблені схеми та паспорти автобусних маршрутів, затверджені списки учнів, які потребують підвозу. Водії систематично проходять медогляди. Транспортні засоби проходять технічні огляди у визначені терміни. Наказом по школі призначені відповідальні за передрейсовий огляд водія. За супроводження дітей відповідають педагогічні працівники, яка проводить інструктажі з правил поводження в шкільному автобусі.
Станом на 01.09.2025 у закладі освіти навчаються 110 здобувачів освіти (дистанційна форма навчання) та 22 вихованців дошкільного підрозділу (змішана форма). Охоплення здобувачів освіти навчанням складає 100%. Загальна кількість ВПО складає 14 здобувачів. З них:
– перебувають за межами громади та навчаються у закладі освіти – 12 здобувачів освіти, навчаються у за кордоном – 2;
– кількість учнів із числа ВПО, що навчаються в закладі, – 2 здобувачі освіти.
1 педагогічний працівник виїхав за межі громади.
Усі здобувачі освіти та педагогічні працівники забезпечені пристроями для роботи під час дистанційного навчання.
2 учениці навчається за сімейною формою навчання, складено графіки проведення консультацій та діагностувальних робіт (наказ від 30.08.2024 №104-од та наказ від 30.08.2024 №105-од).
План усунення порушень, зазначених у приписах Державної служби з надзвичайних ситуацій у Сумській області має такий вигляд:
№ з/п
| Порушення, яке необхідно усунути | Строк виконання | Виконавець | Відмітка про виконання |
1. | Допоміжні будівлі пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів. | 28.08. 2023р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти | Розпочаті роботи щодо розробки проєкту блискавко захисту |
2. | Демонтувати внутрішнє опорядження стін виконане горючими матеріалами в приміщенні актового залу. | 29.08. 2024 р. | Завгосп |
|
3. | Дошкільний заклад, що розміщений в будівлі школи, забезпечити другим обособленим евакуаційним виходом. | 28.08. 2023р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти |
|
4. | Перегородку, що відокремлює вчительську від коридору на другому поверсі, виконати з цегли або інших матеріалів, що забезпечують клас вогнестійкості не менше ЕІ 15 і групу поширення вогню не менше М1. | 29.08. 2024 р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти |
|
5. | Дерев’яні конструкції сценічної коробки актової зали обробити вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. | 28.08. 2023р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти |
|
6. | Забезпечити миття планшета сцени актової зали водним розчином, що містить вогнезахисну речовину. | 28.08. 2023р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти |
|
7. | Сховище бібліотеки забезпечити вікнами або обладнати системою димовидалення. | 28.08. 2023р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти |
|
8. | Стелажі у приміщенні сховища бібліотеки виконані з горючих матеріалів замінити на негорючі або обробити їх вогнезахисною речовиною. | 27.08. 2021р. | Директор ліцею, начальник відділу освіти |
|
З метою оперативного реагування на надзвичайні ситуації у закладі освіти встановлено тривожну кнопку. Установлені 3 додаткових камер відеоспостереження (разом 10), які охоплюють усі входи до закладу та прилеглу територію. Угод щодо охорони будівлі немає.
У закладі освіти видано відповідні накази щодо призначення відповідальних осіб за організацію роботи з питань цивільного захисту, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки:
- від 12.08.2024 № 97-од « Про призначення відповідальних за організацію цивільного захисту в закладі освіти у 2024/2025 навчальному році» (затверджено Алгоритм дій при надзвичайній ситуації для працівників та здобувачів освіти Миколаївського ліцею Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області);
- від 12.08.2022 № 95-од « Про створення постійно діючої технічної комісії з обстеження приміщень і споруд »;
- від 12.08.2024 № 98-од « Про організацію роботи з охорони праці, безпеки життєдіяльності та призначення відповідальних у 2024/2025 навчальному році»;
- від 12.08.2024 № 96-од « Про організацію роботи з питань пожежної безпеки у 2024/2025 навчальному році»;
- від 17.07.2024 № 93-од « Про виконання плану заходів Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в закладі освіти на 2024 рік»;
- від 30.08.2024 № 99-од « Про дії працівників закладу під час повітряної тривоги»;
- від 01.01.2024 № 04 «Про затвердження Плану заходів з пожежної безпеки у закладі освіти на 2024рік».
Для створення безпечного та комфортного освітнього середовища у закладі освіти протягом 2023/2024 н. р. проведені такі роботи:
- забезпечувалась відповідність освітнього середовища (внутрішніх туалетів, вентиляційного, питного режимів, режиму освітлення) Санітарному регламенту;
- згідно Договору з Держпродспоживслужбою здійснюються лабораторні дослідження піску на вміст гельмінтів, води, режиму освітлення, температурного режиму, виконуються умови щодо дератизації, дезінфекції, дезінсекції шкільних приміщень;
- придбано шкільний автобус;
- проведено ремонт 3-х класних кімнат та кабінету завучів;
- обрізано, окремі видалено аварійні дерева, сухі гілки;
- здійснено оптимізацію зелених насаджень;
- забезпечено необхідний перелік медичних засобів медичному кабінеті та укриттях ;
- організовано щомісячні практичні заняття з надання домедичної допомоги для учнів і вчителів, тренінги з дій у надзвичайних ситуаціях;
- проведено термоізоляцію укриття;
- проведено поточний ремонт запасного виходу закладу;
- максимально використовується наявна спортивну базу школи, ефективно використовується у вільний час учнів для організації рухової активності;
- введено з початку навчального 2023/2024 року в організацію харчування істотні зміни – оновлено меню за вимогами здорового харчування;
- у 2023/2024 н.р. було організоване навчання з охорони праці для всіх категорій працівників закладу освіти з відповідним складанням заліку;
- забезпечено проведення занять відповідно графіку і розробленої тематики з невоєнізованими формуваннями ЦЗ, зокрема, з формуванням, яке обслуговує укриття;
- продовжено роботу з облаштування класу безпеки;
- побудований багатофункціональний спортивний майданчик;
- установлено блискавкозахист;
- проведено капітальний ремонт споруди, яка довгий час не використовувалася, та переобладнано її в молодіжний центр;
- придбані меблі для молодіжного центру та укриття;
- установлена автоматична протипожежна система оповіщення;
- установлено 2 генератори на випадок відключення електроенергії.
Усі приміщення закладу освіти мають доступ до швидкісного Інтернету.
Приміщення закладу освіти використовуються раціонально, комплектування класів відбувається з урахуванням чисельності здобувачів освіти та площі навчальних приміщень.
При облаштуванні освітнього простору враховується думка учасників освітнього процесу. За пропозицією учнів та батьків у класах та групах облаштовані ігрові куточки. Стіни коридорів прикрашені малюнками, розміщені мотивуючі написи.
У закладі освіти є робочі місця для педагогічних працівників. В основному облаштовані місця відпочинку для учасників освітнього процесу.
Потребує ремонту спортивний зал, асфальтове покриття на території закладу, про що направлено клопотання засновнику ( Лист від 27.04.2021 р. № 113 сільському голові Миколаївської сільської ради).
Відповідно до вимог Санітарного регламенту необхідно встановити бойлер для гарячої води для рукомийників, облаштувати тіньовий навіс
Ці заходи передбачені в Стратегії розвитку закладу.
З метою адаптації приміщень відповідно до принципів універсального дизайну необхідно обладнати кнопку виклику, що передбачено в Стратегії розвитку закладу.
Згідно із частиною сьомою статті 20 Закону України « Про повну загальну середню освіту», відповідальність за організацію харчування учнів та вихованців, додержання вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та якість харчових продуктів покладається на засновника та керівника закладу освіти.
Організація харчування учнів відбувається з дотриманням вимог чинного законодавства. Заклад самостійно організовує харчування на виконання наказів відділу освіти, молоді та спорту Миколаївської сільської ради Сумського району.
У 2023/2024 н.р. було організоване безкоштовне харчування для всіх здобувачів освіти, які відвідували заклад. У зв’язку з дистанційним навчанням на початок 2024/2025 н.р. харчування не здійснюється.
У 2021 році проведений капітальний ремонт харчоблоку та обідньої зали.
Забезпечення холодною проточною водою здійснюється від водонапірної вежі, яка знаходиться на території закладу та належить Миколаївській сільській раді. Гарячою проточною водою харчоблок забезпечується від електронагрівачів (3) ємкістю 50 л, рік придбання – 2021. На харчоблоці встановлена штучна вентиляція.
Освітлювальне обладнання легкодоступне, лампи добре миються. Лампи закриті.
Стан виробничих приміщень – задовільний.
Овочесховище знаходиться у приміщенні з вентиляцією. Овочі зберігаються на дерев’яних стелажах та у холодильнику.
Сипучі продукти зберігаються в коморі у шафах. Приміщення оснащені термометрами та гігрометрами.
У наявності три комплекти столового та комплект кухонного посуду. Розробний інвентар промаркований.
У наявності прибиральний інвентар: комплект для прибирання обідньої зали, комплект для прибирання харчоблоку. Зберігається у спеціальному приміщенні. Кількість інвентарю достатня. Вода відповідає нормам. Результати досліджень води:
- Результат санітарно-мікробіологічного дослідження від01.08.2024 №1250.
- Результат фізико-хімічниого випробовуваня від 01.08 2024 №605.
Заклад освіти має доступ до швидкісної мережі Інтернет. Доступом до бездротової локальної мережі забезпечені робочі місця педагогічних працівників – 100%. Учні мають змогу користуватися мережею для виконання завдань під час уроків.
У закладі освіти створюються умови для безпечного використання мережі Інтернет, в учасників освітнього процесу формуються навички безпечної поведінки в Інтернеті
Використання Інтернет-ресурсів – один із інструментів для навчання та викладання, однак він може створювати серйозні ризики для користувачів, якщо не дбати про безпечний доступ до мережі та не дотримуватись правил користування нею.
Аби уникнути таких ризиків, заклад освіти формує власну політику щодо безпечного користування мережею Інтернет, яка передбачає:
- наявність контент-фільтрів (на жаль, жоден із фільтрів не може гарантувати 100% ефективності, але, принаймні, ресурси, які містять інформацію про дискримінацію, наркотичні засоби, інші психотропні речовини, шкідливе програмне забезпечення, порнографію, сайти, що просувають інформацію про навмисне завдання шкоді здоров’ю, насилля тощо не будуть доступними при користуванні мережею Інтернет у школі);
- наявність антивірусних програм та їх вчасне оновлення;
- користування Інтернет ресурсами під час навчальних занять під наглядом педагогів;
- моніторинг шкільних ресурсів (веб-сайт, сторінки у соціальних мережах) на предмет розміщення на них несанкціонованої інформації;
- забезпечення і педагогів, і учнів навчанням щодо безпечного користування мережею Інтернет.
У закладі здійснюється інформування учасників освітнього процесу про безпечне використання мережі Інтернет. Анкетування учасників освітнього процесу показало, що робота з даного напряму проводиться на високому рівні. На питання «Чи інформує вас заклад про те, як безпечно користуватися Інтернетом?» 75,9% здобувачів освіти відповіли «Так, проводяться», 20,7% – «проводяться лише під час уроків інформатики, 3,4% – «ні, не проводились, але я дотримуюсь загальноприйнятих правил безпечного користування мережею Інтернет»
Комп’ютери облаштовані технічними засобами та інструментами контролю за безпечним користуванням мережею Інтернет.
У закладі розроблені правила користування мережею Інтернет для учнів. До Правил внесені такі пункти :
- використання Інтернет ресурсів виключно з навчальною метою;
- використання інформації з Інтернет ресурсів має містити посилання на джерело (дотримання принципів академічної доброчесності);
- заборона зберігання, поширення інформації, яка містить персональні дані, крім випадків, визначених законодавством;
- заборона поширення інформації, що може образити інших осіб або заподіяти їм шкоду.
Питання безпечного користування мережею Інтернет розглядаються під час проведення навчальних занять з інформатики.
У 2019/2020 н.р. були розроблено нові Правила поведінки здобувачів освіти Миколаївського ліцею Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області, які базуються на законах України, постановах Міністерства освіти та науки України, органів місцевого самоврядування, Статуті ліцею.
Правила були обговорені на засіданні Ради старшокласників 09 вересня 2019 року, загальношкільних батьківських зборах 11 лютого 2020 року, засіданні педагогічної ради школи 05 березня 2020 року та затверджені директором школи. Правила оприлюднені на офіційному сайті школи, розміщені на інформаційному стенді.
У 2024/2025 н.р. робота психологічної служби організована відповідно до наказу по закладу освіти від 30.08.2024 №121-од «Про організацію роботи психологічної служби закладу освіти у 2024/2025 навчальному році». У закладі освіти працюють соціальний педагог та практичний психолог. В умовах воєнного стану психологічна служба працює в офлайн та онлайн режимі. Проводиться профілактична, просвітницька, корекційна, розвивальна, профорієнтаційна робота з учнями, батьками, вчителями. Надаються консультації з різних питань у телефонному режимі, в онлайн форматі, через месенджери та при зустрічах. Проводяться «Психологічні хвилинки». Досвід проведення даних хвилинок, показав, що ігри та вправи допомагають учням розвантажитись, покращити емоційний стан, підвищують рівень стресостійкості та покращують настрій. Особливо потрібні вони були під час перебування дітей в укритті. Використовувалися:
- Дихальні техніки для зняття стресу та панічних атак.
- Психогімнастичні вправи (нейропсихологічна гра, гімнастика для мозку, дихальні вправи, гімнастика для очей).
- Тілесні техніки боротьби зі стресом для дітей.
- Вправи на зняття м’язового напруження.
- Вправи для релаксації та нормалізації самопочуття.
- Арт-терапія як спосіб зцілення за допомогою творчого самовираження (казкотерапія, ізотерапія).
- Руханки.
Саме з початком російської агресії серед учнів стало більше запитів з питання зниження рівня тривожності, стресу та вмінь вибудовувати комунікації під час стресу та тривоги. З цією метою було проведено онлайн заняття з елементами тренінгу для здобувачів освіти 9-11 класів «Як керувати своїми емоціями», «Ти говори – я слухаю», а для учнів 1-4 класів -«Світ емоцій».
Практичний психолог, соціальний педагог разом з класними керівниками продовжують роботу над згуртуванням класних колективів. У січні 2024 року з лідерами школи, членами учнівського самоврядування було проведено круглий стіл «Я – власник своїх емоцій» та заняття з елементами тренінгу «СТОП – СТРЕС».
Важливою умовою роботи учасників освітнього процесу сьогодні є створення безпечного простору для спілкування один з одним та налагодження ефективної співпраці. Здобувачі освіти є активними учасниками різних проєктів, тренінгів. Це допомагає кращій мотивації до навчальної діяльності, сприяє стабілізації психоемоційного стану. Протягом листопада – січня 2023-2024 років учні закладу були учасниками ряду тренінгів Центру неформальної освіти, де на заняттях вони спілкувалися, ділилися проблемами, навчалися та відпочивали. У січні 2024 р. був організований Різдвяний табір «Майстерня святого Миколая», де учні проводили свій час з користю, грали в ігри, спрямовані на розвиток комунікативних навичок.
Під час дистанційного навчання важливим є дотримання правил поводження та спілкування в Інтернеті. До Дня безпечного Інтернету з учнями 5- 9 класів було проведено онлайн вікторину про безпечне користування мережею. З учнями 2-4 класів проведено годину спілкування «Безпечні Інтернетстежинки», для 9-11 класів – «Інтернет – мій товариш», «Вісник дезінформації». Продовжено профілактичну та просвітницьку роботу з питань виявлення та протидії булінгу, профілактики шкідливих звичок, дотримання режиму дня, протидії торгівлі людьми, профілактики стресу та агресії.
Психологічна служба закладу допомагає старшокласникам зорієнтуватись у світі професій та надає підтримку. Проведено ряд діагностичних методик та анкетування з метою визначення професійних інтересів учнів 9 та 11 класу.
У закладі здобувають освіту 14 дітей, що мають статус ВПО. Індивідуальна робота з ними спрямована на відновлення внутрішніх сил, подолання страхів та тривоги. Практичний психолог проводить онлайн-зустрічі, на яких надається консультування батьків з питань адаптації учня до нового місця проживання та навчання.
У 2023/2024 навчальному році основною метою психологічної служби школи було створення умов для соціального, інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, здійснення психологічної експертизи, соціально-психологічної корекції, соціальної реабілітації учнівської молоді, психологічної просвіти та надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань психологічної служби в умовах воєнного стану в Україні.
Систематична робота психологічної служби протягом року забезпечувала своєчасне вивчення психологічного та фізичного розвитку дитини, мотивів її поведінки і навчальної діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних особливостей, ґендерних та інших індивідуальних особливостей, сприяла створенню умов для саморозвитку та самовихованню, виконанню освітніх і виховних завдань закладів освіти.
Практичний психолог школи протягом навчального року здійснював психологічний супровід освітнього процесу за основними напрямками діяльності : діагностика, профілактика, корекція, навчальна діяльність, консультування, просвіта.
Соціально-психологічні дослідження здобувачів освіти були спрямовані на виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні.
Корекційно-відновлювальна, розвивальна, просвітницька та профілактична робота із здобувачами освіти була спрямована на розвиток пізнавальної діяльності, формування позитивної мотивації до освітнього процесу, навичок самоконтролю, навичок соціальноприйнятих способів вираження негативних емоцій, відповідальної поведінки, формування позитивного образу «Я», згуртування здобувачів освіти у класному колективі, корекцію агресивності, емоційно-вольової сфери, зниження рівня тривожності, корекцію страхів, розвиток комунікативних навичок здобувачів освіти, соціальної компетенції, емоційного інтелекту, подолання егоцентризму, формування у дітей негативного ставлення до шкідливих звичок, навичок здорового способу життя, перенаправлення енергії на соціальну роботу і культурну творчість (залучення до естетично-трудового виховання в рамках роботи закладу).
Робота із здобувачами освіти молодшої вікової ланки направлена на підготовку особистості до освітнього процесу, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища учнів 1 класу, формуванню готовності до переходу у середню ланку здобувачів освіти 4 класу, своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, покращенню емоційного стану в період воєнного часу.
Відповідно до впровадження інклюзивної освіти практичним психологом спільно з командою супроводу організовано корекційно-просвітницьку роботу з 2 дітьми з особливими освітніми потребами та реалізуються індивідуальні плани розвитку дітей.
Робота з здобувачами освіти середньої та старшої вікової ланки спрямована на допомогу в адаптаційний період п’ятикласників, усунення виявлених труднощів соціально-психологічного розвитку здобувачів освіти (недостатній рівень навчальних досягнень, порушення поведінки, емоційна нестабільність), міжособистісних стосунках, статевого виховання, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі, зниження ризиків схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки, допомога в соціалізації здобувачів освіти 9-11 класів, профорієнтаційна робота та робота щодо урівноваження емоційного стану в період воєнного часу.
Робота з педколективом орієнтована на оптимізацію емоційних станів, попередження «професійного вигорання», гуманізацію взаємин учасників освітнього процесу, творче подолання конфліктів, консультування із складних проблем в освітньому середовищі серед учасників освітнього процесу, допомогу у проведенні індивідуальної роботи із здобувачами освіти. Продовжується робота в рамках проєкту «Завжди поруч». Особливий акцент у щоденній діяльності зроблено на роботі з батьками. Продовжено роботу консультпункту «Сімейна педагогіка». Спеціалістами постійно надається консультативна допомога батькам здобувачів освіти щодо зниження тривожності, стабілізація емоційного стану; спілкування з дітьми, нормалізація відносин; проблеми у поведінці дітей; проблеми у навчанні дітей; результати діагностики дітей; особисті проблеми батьків.
Практичний психолог та соціальний педагог постійно виступають на батьківських зборах (повідомлення результатів психологічних досліджень, надання рекомендацій, у минулому навчальному році це були лекції: «Шкільні труднощі, як з ними впоратися батькам першокласника», «Психологічні особливості розвитку дитини підліткового віку», «Психологічна підготовка до ЗНО», «Психологічні особливості адаптації дитини до шкільного навчання», «Як допомогти дитині у виборі майбутньої професії», «Самопізнання як основа психологічного здоров’я». На загальношкільних батьківських зборах 04.09.2024 практичний психолог виступила з лекцією «Особливості онлайн навчання» та надала поради батькам, як ефективно організувати дітям навчання в дистанційній формі.
Головними напрямками роботи соціального педагога ліцею у 2023/2024н.р. були: діагностика, профілактика, консультування, зв’язки з громадськістю, просвіта, інше (організаційно-методична, соціально-захисна функції). На початку навчального року була проведена паспортизація класів та сформований соціальний паспорт ліцею, зібрані і упорядковані списки учнів пільгових категорій та сформовані картки дітей з особливими освітніми потребами. Протягом року до банку даних дітей постійно вносилися корективи. З метою профілактики негативних проявів поведінки серед учнів були проведені такі заходи :
Акція 16 днів проти насилля, тиждень толерантності,
-Тренінгові заняття «СТОП булінг»,
-Тренінгові заняття « Безмежний простір інтернету: плюси та мінуси»,
-Тренінгові заняття « Кібербулінг. Безпечний інтернет»
З метою профілактики сексуального насилля було проведено заняття серед учнів початкової ланки «Безпечні та небезпечні дотики», «Розкажи дорослому», «Безпечна поведінка з незнайомцями», «Неважливо, хто торкається». Проводилися зустрічі з фахівцями організації «Клініка дружня до молоді» для учнів 9 – 11 класів.
Серед просвітницьких заходів було проведено:
-Тренінгові заняття « Мої права та обов’язки »
-Ми за здоровий спосіб життя »
-«Вирішуємо конфлікт мирним шляхом».
Також протягом року проводилась корекційна робота з дітьми, які знаходяться на шкільному обліку та з дітьми з низьким рівнем успішності. Разом з класними керівниками проведено ряд просвітницьких заходів, а також заходів профілактичної роботи з дітьми, які пропускали уроки без поважних причин.
Основною метою роботи соціального педагога є створення сприятливих умов для особистісного розвитку дитини (фізичного, соціального, духовно – морального, інтелектуального), надати їй комплексної соціально-психологопедагогічної допомоги у саморозвитку та самореалізації в процесі соціалізації, а також захист прав дитини (соціальний, психологопедагогічний та моральний) у її життєвому просторі.
На учнів пільгових категорій заведені картки, в яких зафіксовані загальні відомості про дитину, батьків або осіб, що їх замінюють, місце їх роботи, житлово-побутові умови , зайнятість дитини в позаурочний час. Крім того, ведуться облікові справи дітей зазначеної категорії, в яких зібрані акти обстеження, індивідуальна робота з дитиною з боку класного керівника та соціального педагога, інформація щодо зайнятості, характеристики та інформаційні матеріали , надані класними керівниками. Сім’ї такої категорії знаходяться під супроводом класних керівників та соціального педагога, який дає рекомендації батькам, вчителям, дітям, які потребують піклування чи знаходяться у складних життєвих обставинах.
Велика увага приділяється організації профілактичної роботи з попередження девіантної поведінки. Постійно проводяться обстеження житлово-побутових умови учнів, схильних до девіантної поведінки. Проводяться профілактичні бесіди як з учнями, так і з їхніми батьками. Ведеться контроль за відвідуванням уроків учнями даної категорії. Профілактична робота є системою спільних дій усіх учасників освітнього процесу і ґрунтується на своєчасному виявленні та усуненні негативних інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних факторів, що зумовлюють відхилення в психологічному та соціальному розвитку учнівської молоді, в їхній поведінці, стані здоров’я, а також в організації життєдіяльності і дозвілля. Соціальним педагогом розроблені заходи щодо роботи Ради з профілактики правопорушень. Відновлювалась база даних різних категорій учнів. На початку навчального року соціальний педагог разом з класними керівниками склала соціальні паспорти класів, груп та ліцею. Протягом навчального року соціальний педагог відвідувує уроки з метою спостереження за поведінкою учнів, виокремлення проблем у поведінці учнів. З дітьми систематично проводяться групові та індивідуальні бесіди для здійснення профілактичного впливу на їх поведінку на уроках та в позаурочний час.
Директор Антоніна ВОДА